Wat betekent sociale media voor verzekeringen en andere B2B-sectoren?

De sociale media hebben zich snel in onze samenleving geïntegreerd. Volgens Pew Research Center gebruikte in 2005 slechts 5 procent van de Amerikaanse volwassenen sociale media. Inmiddels is dat percentage gegroeid tot 69 procent. Voor bedrijven die hun bereik proberen uit te breiden, is social media een van de meest effectieve manieren om dat te doen. Dit is wat werkt in B2B sociale media.

Het belang van sociale media in B2B-marketing

Social media is niet alleen voor B2C-marketing. Volgens Accenture doet 94 procent van de B2B-inkopers online onderzoek voordat ze een zakelijke aankoop doen. LinkedIn zegt dat er 10 stukken content worden geconsumeerd voordat er een aankoopbeslissing wordt genomen.

Wat betekent dit voor jouw B2B-bedrijf? Het is eenvoudig. Je moet online zijn. Het hebben van een website is een begin, maar het toevoegen van sociale media levert meer op:

Het verhoogt jouw online aanwezigheid.
Het maakt jouw bedrijf makkelijker te vinden.
Het biedt meerdere informatiebronnen.
De beste social media sites voor B2B Marketing

Uit een rapport van het Content Marketing Institute uit 2017 blijkt dat 83 procent van de bedrijven sociale media gebruikt als een content marketingtactiek. Social media wordt duidelijk erkend als een nuttig instrument als het gaat om het verspreiden van online materiaal. Niet alle locaties zijn echter gelijk.

Facebook claimt nog steeds het leeuwendeel van de gebruikers van sociale media. Volgens Pew Research Center gebruikt 68 procent van de Amerikaanse volwassenen Facebook.
Twitter is een andere populaire social media site. Volgens Pew Research gebruikt 24 procent van de Amerikaanse volwassenen Twitter. Hoewel dit cijfer lager is dan het cijfer voor Facebook, is het nog steeds een groot publiek.
Ook LinkedIn verdient aandacht. Hoewel Pew Research ontdekte dat slechts 25 procent van de Amerikaanse volwassenen op LinkedIn zit, is het een zeer effectieve site voor zakelijke leads: 80 procent van de B2B leads komt van LinkedIn, en 43 procent van de marketeers heeft een klant bij LinkedIn gehaald. Met meer dan een half miljard gebruikers wereldwijd en een focus op het bedrijfsleven is LinkedIn koning als het gaat om B2B-marketing.

De beste content voor B2B Social Media

B2B-inhoud moet informatief zijn. Wanneer B2B-kopers online onderzoek doen voor een aankoop, zijn ze op zoek naar bewijs dat jouw bedrijf, product of dienst goed bij hen past.

Hier zijn vier manieren om nuttige informatie te verstrekken via sociale media:

Bedrijfspagina’s. Net als de website van jouw bedrijf moeten de social media-pagina’s van jouw bedrijf in het best mogelijke licht presenteren. Vergeet niet om deze informatie regelmatig bij te werken.
Berichten die infographics en andere afbeeldingen bevatten die boordevol nuttige informatie zitten.
Links naar langere blogposts en white papers. Twitterberichten hebben een limiet van 280 tekens, dus je kunt niet veel informatie per tweet opnemen, maar je kunt wel nuttige links geven. Deze strategie werkt ook goed op Facebook en LinkedIn.
Links naar inhoud van derden. Social media is een plek om informatie te delen. Door te linken naar artikelen die jouw publiek nuttig zal vinden, vestig je als een bron van waardevolle informatie.

B2B social media een persoonlijk tintje geven

Sociale media worden verondersteld sociaal te zijn. Zelfs in een B2B-context is het belangrijk om persoonlijke connecties te maken.

Hier zijn vier manieren om B2B social media een persoonlijk tintje te geven:

Foto’s: Veel mensen willen een gezicht associëren met de inhoud die ze lezen.
LinkedIn Profielen: Werknemers moeten worden aangemoedigd om hun profiel aan te vullen om hun vaardigheden en expertise te laten zien.
LinkedIn Groepen: Individuen kunnen zich aansluiten bij en berichten plaatsen op LinkedIn groepen. Dit is een geweldige manier om nieuwe connecties te maken en leads te vinden.
Gedachte Leiderschap: Veel leidinggevenden willen zich vestigen als thought leaders. Om dit te doen, moeten ze regelmatig inzichtelijke content posten via de LinkedIn publicatie functie.

Klaar om jouw social media bereik te vergroten? Lees meer over onze social media-contentdiensten.

 

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.