Verzekeringsmarketingidee: Hoe volgt u uw klanten op zonder hen te storen?

Elke goede marketeer zal u vertellen dat de opvolgingsfase een cruciaal onderdeel is van het verkoopproces. En als u een echte lange levensduur in het bedrijfsleven wilt, moet u een consistent systeem hebben voor het opvolgen van leads.

Helaas hebben verkopers niet de beste reputatie onder consumenten en daarom is het voor veel zakenmensen moeilijk om effectieve follow-up te doen. Niemand wil zijn zoals de telemarketeer die uw diner onderbreekt, de tweedehands autoverkoper die u achterna zit, of de verzekeringsverkoper die u midden op de werkdag belt.

Dus hoe kunt u effectief de sales leads opvolgen zonder dat u ze afluistert?

Wat u niet doet bij de opvolging is net zo belangrijk als wat u doet. Laten we beginnen met een paar dingen die u moet vermijden.

Doe al het praten en niet luisteren. Niets schakelt een klant meer uit dan een verkoper die alleen maar van zijn verkooppraatje rammelt zonder ooit de tijd te nemen om vragen te stellen of rekening te houden met de behoeften van de klant.
Wees oneerlijk. Oneerlijk zijn is niet alleen maar liegen; het omvat ook het weglaten van vitale informatie of veelbelovende informatie.
Er is een dunne lijn tussen opvolging en pesterij, en die lijn is voor elke klant anders. Algemene regel: bel niet alleen om in te checken. Heb altijd een reden om te bellen die meer waarde toevoegt dan alleen, “Ben je klaar om te kopen?”
Nep gedrag. Iedereen heeft een hekel aan een verkoper die een beetje te hard probeert om een directe verbinding met u te maken alsof u de beste vrienden bent. Het is nep en het is duidelijk.

Hier zijn een paar do’s om in stijl op te volgen:

Bel een paar weken later om hen opnieuw te bedanken voor hun zaak, vraag of ze tevreden zijn met de aankoop, en bespreek eventuele zorgen.
Schrijf een briefje. Een handgeschreven notitie is een persoonlijk tintje dat een diepe interesse toont die e-mail niet kan vastleggen. Klanten herinneren zich deze gebaren van dankbaarheid.
Ga zo door. Sluit de zakelijke transactie niet af als het bonnetje is afgedrukt. Ga door met de dialoog en raak de basis regelmatig aan om te zien of de behoeften van een klant zijn veranderd of om waardevolle informatie door te geven die ze misschien nuttig vinden.
Vraag om input. Een eenvoudige enquête of vragenlijst kan ervoor zorgen dat klanten zich betrokken voelen. Het delen van hun input geeft hen een persoonlijk belang in uw bedrijf, en het helpt hen betrokken te blijven op de lange termijn.
Strategische opvolgingstactieken kunnen een grote bijdrage leveren aan het onvergetelijk maken van uw bedrijf en het zaaien van de zaden voor een duurzame relatie. En de beste vervolgcontacten zijn die met een echt menselijk tintje. Als u het goed doet, wordt u niet gezien als een te vermijden plaag, maar als een gewaardeerde partner in het bedrijf van uw klanten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *