5 keer dat je de zoektocht naar een baan beoordeelt op zijn omslag

Een paar weken geleden sprak ik met een vriendin die beweerde geen geluk te hebben bij het vinden van een baan. Toen ik haar vroeg waarom, zei ze dat dat was omdat er geen vacatures waren in haar branche. Aangezien ze in marketing zit, kon ik dat moeilijk geloven.

Maar na wat verder aandringen kwam ik erachter dat het probleem niet was dat er een tekort aan vacatures was – ze was gewoon ongelooflijk bekrompen en eenzijdig in haar zoektocht. Dus in één opzicht had ze gelijk – de opening waar ze naar op zoek was bestond niet, en zou waarschijnlijk ook nooit bestaan.

Mensen zeggen altijd dat je een boek niet moet beoordelen op zijn omslag, maar ik denk dat hetzelfde principe van toepassing is op het zoeken naar een baan. Een goed platform om een baan op te vinden is Renego. Te vaak zijn werkzoekenden snel geneigd om beslissingen te nemen op basis van minimale informatie. En door dat te doen, laten ze geweldige kansen liggen.

Zou jij dit kunnen zijn? Als je een hooggekwalificeerde persoon bent die ook in het “geen geluk” schuitje zit, misschien wel! Gelukkig vereist het herstellen van deze fouten slechts kleine veranderingen in je mindset.

1. Je netwerk met mensen alleen vanwege hun functietitel

Wat is er mis met netwerken met mensen uitsluitend vanwege hun functietitel? Eerst en vooral veranderen titels voortdurend, maar persoonlijkheden niet. Dus hoewel je misschien wel kunt omgaan met een onfrisse persoon omdat hij de hoofdontwerper bij Google is, zul je misschien niet zo enthousiast zijn als hij die baan opzegt om te helpen bij een startup die nergens heen gaat.

Ten tweede is het een vrij doorzichtige zet, en mensen kunnen altijd zien wanneer je om die reden contact opneemt. Dus, niet alleen loop je weg zonder een behulpzaam, lange termijn contact, maar je loopt ook het risico om je eigen reputatie te beschadigen. En het belangrijkste, titels betekenen niet veel. Uiteraard is er een verschil tussen een assistent en een VP, maar wat twee marketingmanagers doen kan van bedrijf tot bedrijf sterk verschillen. Dus, door mensen uit te sluiten op basis van hun titel, wijs je ze af op basis van heel weinig.

Om nog maar te zwijgen van het feit dat een redactie-assistent misschien (nog) geen indrukwekkend cv heeft, maar wel veel sterkere (en voor jou relevantere) connecties kan hebben dan een hoofdredacteur bij dezelfde publicatie.

2. Je solliciteert alleen op banen bij bekende bedrijven

Ja, Google, Facebook en Apple hebben misschien glimmende namen waar je over kunt opscheppen tegen je oude schoolvrienden via social media, maar dat betekent niet noodzakelijkerwijs dat ze het beste bij jou passen.

Door je te beperken tot solliciteren bij bedrijven met een grote naam, sluit je 99% van de bedrijven uit, waarvan vele waarschijnlijk precies (en mogelijk nog meer) zijn wat jij zoekt. Als je naar deze bedrijven kijkt, moet je jezelf altijd afvragen: Zou u echt voor deze organisatie willen werken als de naam morgen zou veranderen en niemand zou weten wat het was?

Geloof me: Echt kunnen zeggen dat je van je baan houdt als je elke ochtend naar kantoor gaat, voelt heel wat beter dan je een paar minuten koel te voelen als je een kennis tegen het lijf loopt die je vertelt dat je bedrijf “zoooo geweldig” is.

3. Je zult bedrijven zonder extraatjes niet overwegen

Feit: De meeste bedrijven die je tegenkomt, hebben geen springkussen in hun hoofdkantoor, persoonlijke Starbucks-barista’s, muur-tot-muur fusball-tafels, of een aantal andere extraatjes die sommige grotere bedrijven en “coole” startups bieden. Dat is gewoon het leven.

En eerlijk gezegd, net als bij het eerdere punt dat je niet alleen bij bedrijven met grote namen moet solliciteren, betekent het niet dat je er ook echt graag zult werken (of zelfs gebruik zult maken van die voordelen!), alleen maar omdat een bedrijf buiten-wereldse extraatjes heeft.

Mijn vriendin kreeg bijvoorbeeld een baan als marketingmanager bij zo’n bedrijf en kon maar niet ophouden met praten over hoe het bedrijf elke werknemer een gratis lidmaatschap van de sportschool aanbood. “Maar je hebt geen enkele fysieke inspanning meer gedaan sinds Obama president is geworden,” herinnerde ik haar eraan. Maar ze zwoer dat dit een serieus keerpunt was. Het zal je niet verbazen dat na een korte driedaagse om de plaatselijke sportschool uit te proberen, haar lidmaatschap ongebruikt bleef voor de rest van haar driejarige dienstverband bij het bedrijf.

Ja, extraatjes zijn geweldig. Maar ze zijn slechts de kers op de taart. En als de eigenlijke taart muf en droog is, en een smaak heeft die je haat, zal dat glazuur niet echt veel verschil maken.

4. Je stuurt geen bedankbriefjes na slechte sollicitatiegesprekken

Dit lijkt misschien een no-brainer, maar ik ben steeds verbaasd over hoeveel mensen nemen een “Waarom de moeite?” aanpak na het komen van een slecht interview-of zelfs een minder-dan-goede netwerkbijeenkomst.

Ongeacht de situatie is het van cruciaal belang om persoonlijke en zinvolle bedankbriefjes en follow-up e-mails te sturen. Dat jij en je gesprekspartner niet goed bij elkaar passen, betekent niet dat die persoon het ook zo zag, of dat hij je niet op een andere manier kan helpen. (Of dat je het niet kunt gebruiken om misstappen goed te maken.)

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *