Waarom verzekeringspolissen gemakkelijker te lezen maken?

Onlangs werd mij deze vraag gesteld: Wat vindt u van de inspanningen om de beleidstaal te vereenvoudigen?

Het antwoord is nooit zo eenvoudig als het op het eerste gezicht lijkt.

Het eenvoudige antwoord is dat ik er voor ben om de verzekeringspolis leesbaarder en begrijpelijker te maken.

Waarom de verzekeringspolissen gemakkelijker te lezen zouden moeten zijn.

Veel van onze klanten zijn op zijn best aarzelende klanten. Ze betalen jarenlang voor hun auto- en huiseigenaarsverzekering. Ze hebben nooit een claim. Ze hebben er zelfs voor gekozen om sommige dingen niet te claimen en ze gewoon te laten uitbetalen, zodat ze het gedoe met het indienen van een claim, het ontmoeten van de expert, het onderhandelen over de waarde van de claim en uiteindelijk het werk twee jaar later gedaan krijgen, niet meer hoeven te doen.

Het is nog erger als ze jarenlang voor hun verzekering betalen en als ze uiteindelijk een claim indienen, komt de ontkenningsbrief binnen en begrijpen ze niet waarom het verlies niet gedekt is. Om eerlijk te zijn, een goed geschreven claimweigering omvat altijd de belangrijke polistaal, maar tegen de tijd dat ze bij de polistaal zijn, maakt die rode tint die alles heeft aangenomen het erg moeilijk om verder te lezen en hun woede heeft het deel van de hersenen dat het lezen en interpreteren van de geschreven taal controleert, afgesloten.

We moeten altijd in gedachten houden dat onze klanten mensen zijn die dit niet voor de kost doen. Het kan ze niet schelen wat hun autobeleid zegt over hun persoonlijke eigendommen op doorreis. Het kan ze niet schelen dat diefstal een gedekte oorzaak is van verlies op de polis van hun huiseigenaren, tenzij u een tijdelijke woning bewoont, dan is het niet gedekt. Het enige waar ze echt om geven is dat als ze ons bellen, dat we reageren met: “Ja, die claim is gedekt. Kan ik je vandaag een cheque sturen?”

Sommige verzekeraars en agenten hebben marketingmateriaal gemaakt dat de polis makkelijk te begrijpen maakt en dat helpt, maar dat is niet genoeg. Ik ben een voorstander om de polis gemakkelijk te lezen en te begrijpen. Al het andere in onze wereld is neigend naar vereenvoudiging. Niemand gebruikt grote woorden, tenzij ze academici zijn. Ik kan niemand meer overtuigen dat ze de klassieke literatuur moeten lezen.

Een laatste gedachte hier, verzekeringspolissen moeten makkelijker te lezen zijn omdat te veel van mijn collega’s in de verzekeringswereld de polis niet beter begrijpen dan de klant. Zittend aan mijn acceptatiebureau, zou ik telefoontjes en e-mails krijgen van agenten die me eenvoudige dekkingsvragen stellen. OK, ik dacht dat ze eenvoudig waren, maar dat is niet het belangrijkste onderdeel. Het was niet alleen maar nieuwe agenten of agenten met kleine boeken van het bedrijfsleven. Agenten overal zouden vragen stellen en het lijkt me dat ze deze antwoorden al moeten weten. Kortom, ze zijn zo moeilijk dat velen van ons niet weten wat ze eigenlijk zeggen.

Waarom is dit moeilijker te doen dan we willen.

Als je bepaalde dekkingsadvocaten en publieke aanpassers gelooft, zijn verzekeringspolissen alleen maar moeilijk te lezen omdat verzekeringsmaatschappijen het moeilijk willen maken voor mensen om het te begrijpen.

Geloof je dat bepaalde verzekeringspolissen  moeilijk te lezen zijn, alleen omdat de advocaten  dekking willen vinden waar geen dekking ooit was bedoeld? De waarheid ligt ergens in het midden.

De verzekeringspolissen die we vandaag voor ons zien hebben genoeg spelers om de schuld te geven. Er zijn genoeg opzettelijke en onbedoelde acties om de schuld te geven voor deze mooie werken van juridische literaire kunst. Houd er rekening mee dat elk woord in elke verzekeringspolis nauwkeurig wordt onderzocht voordat de polis wordt geschreven of zodra de claims beginnen binnen te komen. Elk woord in elke verzekeringspolis is gelezen en herlezen door een advocaat na een advocaat. Sommige om er zeker van te zijn dat de woorden precies communiceren wat de verzekeringsmaatschappij bedoelt. Anderen vinden manieren om de polis te laten communiceren wat ze willen.

U vraagt zich misschien af of we de huidige polissen kunnen nemen en ze op de een of andere manier makkelijker leesbaar kunnen maken. Dat zouden we kunnen doen, maar het is niet zonder problemen. Door het nemen van het huidige beleid en het maken van veranderingen in de taal, riskeert u uiteindelijk een herinterpretatie van het beleid op basis van de veranderingen die zijn aangebracht. Het argument zou zoiets zijn als: “Het bedrijf bedoelde dit minder specifiek omdat ze de formulering op deze manier veranderden”.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *